Åbent brev til Udenrigsminister Kristian Jensen (V): Fasthold udviklingsbistanden

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) modtog i mandags brev fra Globalt Fokus samt 44 andre medunderskrivere. I brevet var budskabet klart:

vis, at I er parate til at tage ansvar: Fasthold niveauet i udviklingsbistanden i finansloven for 2016.

Globalt Fokus gik sammen med 44 andre organisationer om brev til Udenrigsminister Kristian Jensen (V).
I disse dage lægges der sidste hånd på finanslovudspillet, og i brevet gøres det klart, at vi i dag lever i en verden ramt af krige, klimakrisen og nu flygtningesituationen.

Hjælp til flygtinge

“Udviklingsbistanden er et vigtigt instrument, både når det gælder om at forebygge flygtninge- og migrationsstrømme – ved at bekæmpe fattigdom, promovere menneskerettighederne og dermed skabe værdige livsbetingelser for mennesker i fattige lande – og når det gælder om at hjælpe mennesker på flugt og de nærområder, hvor de søger tilflugt.”

Sådan lyder det blandt andet i brevet til Udenrigsministeren. I brevet opfordres der på det kraftigste til at fastholde niveauet af udviklingsbistanden. Det gøres klart, at den aktuelle situation gør, at der lægges pres pres på fordelingen af langsigtede indsats og den øjeblikkelige nødhjælp. Brevet opfordrer til at fastholde den langsigtede indsats, som er med til at forebygge fremtidige flygtningesituationer.

Af medunderskrivere er blandt andre, 3F, Dansk Flygtningehjælp, FIC, BØRNEfonden, Danmarks Lærerforening, FN-Forbundet og mange, mange flere

Læs hele brevet her: